Personaloppfølging
Oversiktlig personaloppfølging med 4human
En viktig del av en leders rolle er å følge opp de ansatte på en strukturert måte. Det handler om å tilrettelegge for at den ansatte skal kunne yte sitt beste og derigjennom bidra til selskapets utvikling på en optimal måte.
Personaloppfølging er et samlingsbegrep for forskjellige typer av oppfølging av den ansatte: f.eks. medarbeider- og utviklingssamtaler, sykefravær, personalsaker, feriesøknader, onboarding-, offboarding og læringsprogram, kompetanseutvikling og karriereplanlegging.
Hvorfor bruke 4humans personaloppfølging?
Viktige funksjoner med 4humans personaloppfølging
Via systemets dashboard kan ledere få oversikt over hvilke oppgaver som er utført eller gjenstår å gjøre. Alle ansatte kan se sine egne oppgaver og ledere kan se oppgaver som har blitt tildelt andre. En leder kan følge opp programmer (f.eks. pre-, onboardings, offboardings- og læringsprogrammer) som er tildelt ansatte. I samtalemodulen kan en leder få en oversikt over samtaler lederen er ansvarlig for. Lederen inviterer den ansatte til en samtale via systemet og velger, hvis ønskelig, en samtale mal som ligger til grunn for samtalen. Den ansatte, og lederen, forbereder seg begge til samtalen gjennom å gå igjennom samtalemalen. Når samtalen er avholdt kan man bli enige om ev. oppgaver som da registreres og følges opp via systemet. En Lederhåndbok er et godt verktøy for bedriften for å strukturere og systematisere personaloppfølgingen. Lederhåndboken kan tilpasses til den enkelte virksomhets ledelses- og bedriftskultur og ivaretar hvordan selskapet tenker at god ledelse og lederskap utøves i virksomheten.
Få oversikt over oppgaver via vårt Dashboard
- Oversiktlig fraværskalender
- Følg opp programmer som er tildelt ansatte (onboarding, offboarding, læringsprogrammer)
- God oversikt over tidligere dialog med ansatte i vår samtalemodul
- Egen lederhåndbok som tilpasses til din bedrift
- Få automatiske varsler
Krav til personaloppfølging
Det er lovpålagt å følge opp sykmeldte arbeidstakere og lage oppfølgingsplaner. For øvrig er det opp til bedriften hvordan man ønsker å følge opp arbeidstakere. Det er dog en generell konsensus at man som leder bør følge opp sine ansatte hyppig og på en strukturert og profesjonell måte.