Kompetanse
Få god oversikt over ansattes kompetanse

God kompetansestrategi
En god kompetansestrategi er forankret i virksomhetens mål. Strategien bør være en overordnet og langsiktig plan som beskriver hvordan virksomheten skal møte fremtidens kompetansebehov. En god kompetansestrategi tar ofte utgangspunkt i en GAP-analyse som danner grunnlag for en god strategi og plan for utvikling av organisasjonen og den enkelte ansatte.
Personalledelse og kompetanse i praksis
Rask teknologisk utvikling setter utfordringer både i privat og offentligsektor. Virksomheter må omstille seg raskt for å være konkurransedyktige. Dette gir utfordringer i å videreutvikle de ansattes kompetanse og virksomhetens omstillingsevne.
Personalpolitikken viser seg å være ekstremt viktig for å ivareta, utvikle og beholde kompetansen i virksomheten. Ikke minst må det tas hensyn til at god kompetanseutvikling er med på å bidra til å opprettholde arbeidsplasser ved å gjøre virksomheten mer konkurransedyktig i fremtiden. Dette er med på å gjøre arbeidsplassen mer interessant for eksterne arbeidstakere som besitter nødvendig kompetanse.
Strategisk kompetanseledelse
Innebærer en målrettet og helhetlig satsing på kompetanse for å øke virksomhetens måloppnåelse og verdiskaping. Man må planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å sikre at virksomheten og ansatte har nødvendig kompetanse. Her er GAP-analysen i 4human HRM er sentralt verktøy.
Tips for strategisk kompetanseutvikling
-
- Identifiser virksomhetens kompetansebehov
- Kartlegg den ansattes kompetanse
- Definer den ansattes jobbrolle
- Lag en kompetanseutviklingsplan
- Evaluering av kompetanseutvikling
- Strategisk kompetanseledelse
En effektiv og strategisk kompetanseutvikling innebærer en målrettet og helhetlig satsing på kompetanse for å øke virksomhetens måloppnåelse og verdiskaping. Man må planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å sikre at virksomheten og ansatte har nødvendig kompetanse. Her er GAP-analysen i 4human HRM er sentralt verktøy.
Overføring av den ansattes kompetanse
En viktig del av kompetanseutvikling er overføring av kompetanse. Mange typer kompetanser kan overføres mellom ansatte. Ved å bruke et “fadder” program, eller ved å jobbe i team vil kompetanse over tid overføres mellom ansatte. Kompetanseoversikten i 4human HRM gir deg godt grunnlag for å sette sammen team som har gode forutsetninger for kompetanseoverføring.
Kompetanseoversikt for den ansatte fra mobilen
4humans kompetansemodul gjør at den ansatte enkelt har tilgang til sin registrerte kompetanse i virksomheten. Med god drill-down funksjonalitet kan du enkelt selektere ned på avdelinger, kompetansekategorier og kompetansetyper fra mobiltelefonen eller andre plattformer.
Fordeler med kompetanseledelse
- Sikre fremtidig kompetansebehov
- Økt kvalitet på utførte arbeidsoppgaver
- Verdiskaping
- Økt trivsel blant de ansatte
- Employer Branding
- Ivaretar myndighetskrav