Et moderne arbeidsliv inneholder stadig skifter i forhold nye kompetansekrav, nye lover og forskrifter og kultur endringer via nye eiere etc. For å ivareta den ansatte og lederes behov på en god måte kan vi tilby en egen modul for 1-1, medarbeider og utviklings samtaler.
I denne HR-modulen kan man definere maler med tilpasset innhold for ulike roller og stillinger. Leder kan gjennomføre innkallinger og benytte modulen for oppfølging av samtalene. Ansatte og leder kan gjøre egne forberedelser i modulen i forkant av møte. Vår målsetning er gjøre oppfølging og gjennomføring av samtaler på en god og effektiv måte.
For å skape fornøyde medarbeidere, som utvikler seg, forbedrer effektiviteten i det daglige arbeidet og som virkelig vil være i selskapet – i lang tid.
Gode samtaler vil gagne både deg som leder og ansatt. Et effektivt møte vil sørge for bedre tillit mellom begge parter, noe som vil forenkle det daglige samarbeidet til dine medarbeidere. En god samtale vil bidra til at ansatte vil få økt motivasjon når det kommer til daglige arbeidsoppgaver og rutiner, i tillegg til at et effektivt møte vil legge til rette for den ansattes utvikling og føre til mindre fravær og turnover i selskapet.
En medarbeidersamtale skal først og fremst være en mulighet for den ansatte til å lette på hjertet. Hva tenker den ansatte om fastsatte mål? Kan arbeidsoppgavene fullføres på en god måte? Ligger det andre personlige problemer til grunn? Og sist, men ikke minst, hva forventer de ansatte av deg som leder?
Ansatte vil få muligheten til å forberede seg til neste samtale i ansattportalen. Etter endt møte vil ansatte få tilsendt et referat for godkjenning. Den ansatte vil ha samme oversikt som leder over hva som ble diskutert og avtalt i samtalen.
En medarbeidersamtale (eller 1-1 samtale) er en konfidensiell samtale mellom leder og ansatt. Selv om det er du som leder som har ansvar for å planlegge og styre samtalen, så er det medarbeideren som skal stå for mesteparten av praten. Det er viktig at du som leder viser interesse for den ansattes utfordringer, tilbakemeldinger og kompetanseutvikling, da dette kan være med på å bedre trivsel og det generelle arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Enten om den ansatte er fysisk på kontoret, eller jobber hjemmefra.
Medarbeidersamtaler er ikke lovpålagt, men det anbefales likevel å ha hyppige samtaler mellom leder og ansatte. Først og fremst ettersom en god og effektiv samtale vil bedre kommunikasjonen mellom leder og ansatte.
1-1 samtaler (Medarbeidersamtaler, utviklingssamtaler, velferdssamtaler eller oppfølgingssamtaler) er som sagt ikke et krav, men du som leder bør iverksette medarbeidersamtaler med dine ansatte. Dette kan jo bare gagne din virksomhet på en positiv måte!
Det er viktig at du tar deg god tid til å planlegge møtet. Hva vil du oppnå med samtalen? Skal dere avklare mål for neste kvartal eller halvår? Hvilke temaer skal tas opp? Og hvordan skal oppgavene gjennomføres?
Men hvordan gjennomfører du en god medarbeidersamtale? Det første du må tenke på er hvor samtalen skal gjennomføres. Skal det være på kontoret til sjefen? På et av grupperommene? Eller vil det være en digital medarbeidersamtale? Et tips er å forsøke å ha møtet i uvante omgivelser. Kanskje det er mulig å ta møtet over en kopp kaffe utendørs?
Etter endt medarbeidersamtale, er det viktig å sette opp en aktivitetsplan. Lag en hovedplan, eller arbeidsplan, med tanke på temaene som ble diskutert i møtet. Dette kan være mål og andre eventuelle tiltak som ble drøftet.