Hva er kompetanseutvikling?
Den rette kompetansen er avgjørende for effektiv produktivitet og trivsel på arbeidsplassen, enten det er på kontoret eller fra et hjemmekontor, som nå har blitt en del av vår nye hverdag.
En god, effektiv og strategisk kompetanseutvikling bidrar til å klargjøre hvilken kompetanse din virksomhet har og trenger for å nå fastsatte mål på både kort- og lang sikt.
Når man har identifisert ferdighetene i virksomheten, og eventuelle mangler, først da kan man begynne å tenke på hvilke tiltak som kan utføres. Det er viktig at planleggingen skjer hånd i hånd med dine ansatte. Kompetansen til den enkelte ansatte må til enhver tid balanseres med virksomhetens behov.
Så, hvordan legger du til rette for dette arbeidet? Vi gir deg 6 snartenkte tips som bør komme godt med for deg og din bedrift.
1. Identifiser virksomhetens kompetansebehov
Det første du som leder må tenke på er hvilken know-how din virksomhet trenger. Lag en oversikt over hvilken kompetanse som behøves i virksomheten frem i tid. Du skal her analysere punkter som:
- Hva ønsker bedriften å oppnå de neste årene?
- Hvilken kompetanse behøver man for å oppnå dette målet?
- Har man eksisterende kompetanse i bedriften?
- Planlegger man å hyre inn eller leie inn ny arbeidskraft?
Husk at kompetansen til den enkelte ansatte alltid må balanseres med virksomhetens behov. Kun på denne måten vil man sørge for en god strategi når det kommer til kompetanseutvikling.
Det er viktig at du allerede i dette stadiet involverer ledere og andre fagpersoner, ettersom økonomiske spørsmål kan dukke opp.
2. Kartlegg den ansattes kompetanse
Når du først har kartlagt det din virksomhet ønsker å oppnå de neste årene, og relevant ferdighet som kreves for å nå disse mål, må du undersøke om den ønskede ferdigheten allerede finnes innad i bedriften.
Ved å analysere den aktuelle tilgjengelige ekspertisen, vil du få oversikt over hvilke kompetansegap som finnes, og om man bør finne ny ekstern ekspertise eller ikke. Dermed kan virksomheten spare penger ved å ikke ansette eller leie inn ny arbeidskraft.
Det er viktig at dette stadiet analyseres systematisk med dine ansatte og andre avdelingsledere i selskapet. Slik blir det lettere å dokumentere ansattes ferdigheter og annen relevant bakgrunn. Eksempler på relevant bakgrunn kan være arbeidserfaring, utdanning, kurs, sertifiseringer og andre ferdigheter.
Tenk her på hva som er viktig og relevant for virksomheten, og dokumentér gjerne nevnte opplysninger i en kompetansemodul, hvor all informasjon finnes på ett sted. Andre måter å identifisere ansattes erfaringer på kan være via medarbeidersamtaler.
3. Definér den ansattes jobbrolle
Når du har analysert ønsket kompetanse opp mot eksisterende ferdigheter i hver avdeling, og hva virksomheten trenger, må du utvide søket når det kommer til jobbroller. Vær klar over at selv om ferdighetene allerede finnes i selskapet, så trenger ikke den relevante ekspertisen befinne seg i den spesifikke avdelingen du har sett for deg.
Tenk litt på hva den ansatte må kunne eller trenge for å utfylle sin rolle. Er det riktig rolle for den ansatte? eller kan ande roller og stillinger vurderes i selskapet? Kanskje en annen ansatt fra en annen avdeling passer bedre til den rollen du vil ha bedre ekspertise på?
Å definere jobbroller kan hjelpe deg som leder med å sile ut diverse ferdigheter, og få et bedre overblikk over hvilke ansatte som kan passe bedre til andre roller i selskapet, og dermed tette igjen eventuelle kompetansegap i virksomheten.
En slik definering kan også foregå under en utviklingssamtale mellom leder, avdelingsleder og ansatte.