Kompetanseutvikling
Få god oversikt over ansattes kompetanseutvikling
Det settes normalt krav til kompetanse for alle typer arbeid i dagens arbeidsliv enten det er formell utdanning, erfaring og praksis eller løpende sertifiseringer. Vår kompetansemodul gir virksomheten som helhet og ledere gode oversikter på status av kompetanse og varslinger for bedre styring og planarbeid av kompetanse.
Hvorfor bruke 4humans kompetansemodul?
Innad i en virksomhet finnes det mange ulike ansatte, med ulik bakgrunn. Dette medfører at det florerer med kompetansetyper og kursbeviser/sertifikater som du trenger å få kontroll på, kategorisere og basere kompetanseplaner på. Aktuelle punkter i denne sammenheng er:
- Drill-down funksjon
- Utløpsdato med varsling
- Kompetansebarometer (nåværende – målnivå)
- Kompetansematrise
- GAP-analyse
- Kompetansevedlegg
- Rapporter og analyse
- Kompetanse kan også utvides med egen prosjektmodul. Les mer her
Hvorfor kompetanseutvikling ?
God kompetansestrategi
En god kompetansestrategi er forankret i virksomhetens mål. Strategien bør være en overordnet og langsiktig plan som beskriver hvordan virksomheten skal møte fremtidens kompetansebehov. En god kompetansestrategi tar ofte utgangspunkt i en GAP-analyse som danner grunnlag for en god strategi og plan for utvikling av organisasjonen og den enkelte ansatte.
Personalledelse og kompetanseutvikling i praksis
Rask teknologisk utvikling setter utfordringer både i privat og offentligsektor. Virksomheter må omstille seg raskt for å være konkurransedyktige. Dette gir utfordringer i å videreutvikle de ansattes kompetanse og virksomhetens omstillingsevne.
Personalpolitikken viser seg å være ekstremt viktig for å ivareta, utvikle og beholde kompetansen i virksomheten. Ikke minst må det tas hensyn til at god kompetanseutvikling er med på å bidra til å opprettholde arbeidsplasser ved å gjøre virksomheten mer konkurransedyktig i fremtiden. Dette er med på å gjøre arbeidsplassen mer interessant for eksterne arbeidstakere som besitter nødvendig kompetanse.
Strategisk kompetanseledelse
Tips for strategisk kompetanseutvikling
-
- Identifiser virksomhetens kompetansebehov
- Kartlegg den ansattes kompetanse
- Definer den ansattes jobbrolle
- Lag en kompetanseutviklingsplan
- Evaluering av kompetanseutvikling
- Strategisk kompetanseledelse
En effektiv og strategisk kompetanseutvikling innebærer en målrettet og helhetlig satsing på kompetanse for å øke virksomhetens måloppnåelse og verdiskaping. Man må planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å sikre at virksomheten og ansatte har nødvendig kompetanse. Her er GAP-analysen i 4human HRM er sentralt verktøy.
Overføring av den ansattes kompetanse
En viktig del av kompetanseutvikling er overføring av kompetanse. Mange typer kompetanser kan overføres mellom ansatte. Ved å bruke et “fadder” program, eller ved å jobbe i team vil kompetanse over tid overføres mellom ansatte. Kompetanseoversikten i 4human HRM gir deg godt grunnlag for å sette sammen team som har gode forutsetninger for kompetanseoverføring.
Kompetanseoversikt for den ansatte fra mobilen
Fordeler med kompetanseutvikling
- Sikre fremtidig kompetansebehov
- Økt kvalitet på utførte arbeidsoppgaver
- Verdiskaping
- Økt trivsel blant de ansatte
- Employer Branding
- Ivaretar myndighetskrav