Kvalitetsledelse

God kvalitetsledelse sikrer arbeidet med kontinuerlig forbedring. Fokus for en virksomhet som jobber med kvalitetsledelse er kunden.

I forbindelse med ISO 9001:2015-versjonen som kom i september 2015, ble den norske oversettelsen av quality management system endret fra kvalitetsstyring til kvalitetsledelse. Dette blant annet for å ta hensyn til at standarden stiller betydelig strengere krav til ledelsens engasjement og deltakelse i kvalitetssystemet.

Styring med hensyn til kvalitet er normalt et fundamentalt behov i enhver virksomhet. Svært mange har iverksatt ordninger for kvalitetskontroll eller elementer av kvalitetsstyring. Dersom du skal jobbe med et kvalitetsstyringssystem i henhold til ISO 9001, må du implementere alle de påkrevde funksjonene i et slik system.

Det grunnleggende for et styringssystem, eller ledelsessystem, for kvalitet er at det følger disse stegene:

 

1. Å forstå sin kontekst

I et ledelsessystem for kvalitet er den primære interessenten kunden.

I henhold til ISO9001 må man gjennomføre en kartlegging og forstå sin kontekst. Dette kom inn som et nytt begrep i 2015 og utvider hvordan man skal jobbe med bedriftens interessenter.

For å forstå sin interne og eksterne kontekst, kreves det at man har identifisert flere interessenter enn bare kunden, og har denne analysen med seg videre inn i kartlegging av virksomhetens risiko- og kravbilde.

2. Krav om prosessorientering

Det har lenge vært krav til prosesstankegang i et ISO-basert kvalitetssystem. Dette kravet ble styrket i 9001:2015. Hensikten med prosessorientert ledelsessystem er blant annet bedre flyt og samhandling gjennom virksomheten, tydeligere forståelse og krav til ryddighet i overlevering mellom steg i prosessen og å gi en fleksibilitet utover avstandene som noen ganger kan oppstå mellom avdelinger, prosesser eller funksjoner i en klassisk organisasjonsstruktur.

Kvalitetsledelse og ISO 9001-sertifisering

Å innføre eller opprettholde kvalitetsstyring krever ikke bare et godt implementert system, men også motiverte medarbeidere. Vi i 4human QM365 har lang erfaring med å bygge opp gode og effektive kvalitetssystemer som møter alle kravene i ISO 9001 og som gir en enklere arbeidshverdag for ansatte.

Gjennom vår coachingpakke hjelper vi din virksomhet fram til system som kan sertifiseres på ISO 9001– gjerne kombinert med ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001 og ISO 22000. Vårt verktøy Manage er et godt verktøy for deres kvalitetsledelse. Vi fokuserer på å gjøre systemet enklest mulig og relevant for den enkelte medarbeider.

Sist men ikke minst har vi fokus på arbeidsmetoder som sikrer at hele organisasjonen får et forhold til ledelsessystemet og blir et nyttig verktøy for alle.

 

Ta kontakt i dag for mer informasjon!