Hvordan kan norske organisasjoner håndtere utfordringer knyttet til sykefravær mer effektivt?

Nordic-Crane-kundehistorie-bilde

Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din

Har du noen gang stilt deg spørsmålet: Hvordan kan norske organisasjoner håndtere utfordringer knyttet til sykefravær mer effektivt? Svaret kan ligge i en innovativ kombinasjon av en sykefraværsmodul og helsetelefon-tjenester innlemmet i ditt HRM-system. La oss utforske hvordan denne dynamiske duoen kan løse utfordringer og optimalisere helsestyringen i norske organisasjoner. 

Redusert fravær og økt produktivitet

Arbeidslivet er dessverre preget av et betydelig nivå av sykefravær, som kan påvirke produktiviteten og øke arbeidsbelastningen for gjenværende ansatte. 

Med en sykefraværsmodul i HRM-systemet kan organisasjoner enkelt få oversikt og håndtere ansattes fravær. Kombinert med helsetelefonens tjenester, gir dette ansatte rask tilgang til profesjonell rådgivning, reduserer varigheten av sykefravær og bidrar til å opprettholde et høyt produktivitetsnivå. 

Tidlig håndtering for bedre helse

Tidlig påvisning og håndtering av helseproblemer er avgjørende for å forhindre alvorlig sykefravær. 

Helsetelefonen gir ansatte muligheten til å konsultere helsepersonell ved de første tegnene på sykdom. Dette gir organisasjonen muligheten til å iverksette tidlige intervensjoner, redusere sykefraværstiden og fremme rask helbredelse. 

Støtte for mental helse

Mental helse har blitt et stadig viktigere aspekt av arbeidslivet, og organisasjoner må adressere denne utfordringen på en helhetlig måte. 

Helsetelefonen inkluderer støtte for mental helse, slik at ansatte kan få hjelp og veiledning når de trenger det mest. Dette kan bidra til å forebygge stressrelatert sykefravær og skape et støttende arbeidsmiljø. 

Konfidensialitet og tillitsbygging

Helsetelefonen opprettholder streng konfidensialitet, og ansatte kan føle seg trygge på å diskutere helseproblemer uten bekymring. Dette bygger tillit mellom ansatte og arbeidsgiver, og skaper et åpent kommunikasjonsmiljø. 

Enkel Integrering i HRM-systemet

Helsetelefonens tjenester kan for eksempel enkelt integreres i eksisterende sykefraværsmodul i 4human HRM-systemet. Dette gjør det smidig for organisasjoner å dra nytte av disse innovative løsningene uten store IT-utfordringer. 

Ved en kombinasjon av sykefraværsoppfølgingsmodul og helsetelefon-tjenester i ditt HRM-system, kan norske organisasjoner ta avgjørende skritt mot å håndtere sykefravær mer effektivt. Denne duoen adresserer ikke bare utfordringer knyttet til sykefravær, men skaper også en helsefremmende kultur som styrker organisasjonens viktigste ressurs – de ansatte. Det er på tide å omfavne en ny æra av HRM og helsestyring for en sunnere og mer produktiv arbeidsplass. 

Nordic-Crane-kundehistorie-bilde

Les mer om Helsetelefon-tjenesten 4human Helse her. 

Relaterte innlegg

Hva sier loven om overtid?

Hva sier loven om overtid?

Hva er Overtid? Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for alminnelig arbeidstid regnes som overtidsarbeid. Altså blir det regnet som overtid når...

8 fordeler med en god risikovurdering

8 fordeler med en god risikovurdering

I HMS-forskriften stilles det krav til at virksomheter må vurdere risiko for farer og problemer som kan oppstå på arbeidsplassen, og hvor sannsynlig...