Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Relaterte innlegg
41 HMS-begrep du bør kunne
Usikker på når det kommer til ord og uttrykk innen HMS? Frykt ikke. Vi har bearbeidet en ordliste med de aller viktigste hms- begrepene du må kunne....
5 tips til medarbeidersamtale som leder
Som leder kan medarbeidersamtaler være en verdifull mulighet til å evaluere prestasjoner, sette mål og utvikle karrierer. Det kan også være en...
5 tips til hva en god cv burde inneholde
En god CV er en viktig del av jobbsøknadsprosessen, da den gir arbeidsgivere en førsteinntrykk av dine kvalifikasjoner og erfaringer. Å skille seg...