Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Relaterte innlegg
Webinar: Slik kan en strukturert tilnærming til sykefraværsoppfølging bidra til å redusere fraværet
Visste du at sykefraværet i Norge er jevnt over høyt sammenlignet med andre land, og at det koster oss nærmere 70 milliarder kroner årlig? Bli med...
Crash Course: Minstekravene til arbeidsavtaler utvides fra 1.juli.2024 – Har du kontroll?
Har du fått med deg de nye kravene til hva en arbeidsavtale skal inneholde fra 1. juli 2024? Disse kravene gjelder for nye arbeidsavtaler som inngås...
Kurs Administrator
Alle bedrifter som benytter 4human HRM bør ha personell med kompetanse som systemadministrator. God kompetanse for vedlikehold av systemoppsett og...