Hvorfor er det så bra å feile? 3 tips til å skape en feiltastisk kultur i ditt selskap!

Nordic-Crane-kundehistorie-bilde

I 1968 skulle en forsker ved 3M produsere et nytt supersterkt lim. Resultatet ble et svakt lim, som ikke mistet klebeevnen selv etter gjentatt bruk. Limet var ubrukelig til det formål det var produsert for, men forskeren delte likevel sin nyutvikling med resten av selskapet. Flere år senere tok en kollega frem oppfinnelsen og basert på dette limet, så den velkjente gule Post-it lappen dagens lys. En feil, delt videre med kollegaer, endte opp med å bli til et verdenskjent produkt.

Det er menneskelig å feile. Menneskelige feil kan gi grunnlag for ny produktutvikling som i eksempelet over, men feil er også en fantastisk kilde til læring og forbedring. Dersom kulturen i selskapet tilsier at man holder feilene sine for seg selv, forsvinner læringseffekten og man risikerer at samme feil blir gjentatt om igjen og om igjen.

Om en feil skal ha verdi må vi lære noe av det i etterkant. Hvordan kan ting gjøres annerledes neste gang for å få det resultatet dere ønsker? Hva lærte vi av denne feilen? Hva kan bli bedre neste gang?

3 tips til å skape en feiltastisk kultur i ditt selskap Trygghet

Vi må være trygge på at når vi deler våre feil, så får ikke dette negative konsekvenser for oss som arbeidstagere. Ledere kan dele egne eksempler for å ufarliggjøre og man kan eksempelvis trekke frem og feire «Månedens Feil» i fellesskap. Dette vil bidra til at ansatte tør å melde fra dersom noe ikke går etter planen.

Dele informasjon

Informasjon om feil som meldes inn må være tilgjengelig for alle. Rapporter og oversikter bør ligge lagret i et åpent internt system hvor høydepunkter deles gjennom intranett eller i møter. Strukturert dokumentering av feil gir et godt grunnlag for strategisk og operasjonelle beslutninger. Innsikt i andres feil bidrar til læring på tvers av en organisasjon.

Konkrete tilbakemeldinger

Tør å be aktivt om tilbakemeldinger fra både ansatte, kunder og leverandører på hva som kan bli bedre. Det er også viktig at de som melder fra om feil får konkrete tilbakemeldinger i etterkant. Hva ble gjort, hvilke forbedringer førte denne feilen til. Dersom man finner og kommuniserer positive resultater, øker det motivasjonen for å fortsette å melde fra.

Relaterte innlegg

Guide – Miljøledelse

Guide – Miljøledelse

Dette er en guide som gir deg en steg for steg veiledning om hvordan du kan navigere i jungelen av bærekraft og miljøledelse, og samtidig oppnå...

Sjekkliste – Kvalitetsledelse

Sjekkliste – Kvalitetsledelse

Kvalitetsarbeid kan være tidkrevende og komplisert, men med digitalisering kan du forenkle prosessene, redusere feil og oppnå bedre resultater. For...