Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?

Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Last ned guide: Slik effektiviserer du sykefraværsoppfølging i virksomheten din
Last ned guide: Slik effektiviserer du sykefraværsoppfølging i virksomheten din
Relaterte innlegg
HR-ordliste
Her er begreper og forkortelser som du som jobber innen HR bør kjenne til – enten du er ny i faget eller ønsker en oppfriskning. Å ha kontroll på de...
Webinar: Likelønnsdirektivet i praksis – tiltakene du må ha på plass før fristen
EUs likelønnsdirektiv stiller tydelige forventninger til innsyn og åpenhet rundt lønn – er din virksomhet klar? Fristen nærmer seg(innen 7. juni...
Produktnyheter: Mars-oppdateringer i 4human HRM
Timeregistrering i 4human HRM håndterer manuell registrering og godkjenning av timer, tillegg og overtid, inkludert ulike lønnsarter. Med smarte...