Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Relaterte innlegg
Hvordan forenkle onboardingsprosessen i bygg- og anleggsbransjen?
Onboardingprosessen i bygg- og anleggsbransjen står overfor flere utfordringer på grunn av bransjens sesongmessige karakter, høye turnover og...
Nå utvides minstekravene til arbeidsavtaler: Dette må du ha på plass
Fra 1. juli 2024 trer nye regler for arbeidsavtaler i kraft, noe som vil påvirke både nye og eksisterende arbeidsavtaler. Endringene er en del av...
Gratis Medarbeidersamtale Sjekkliste – Gjør den din egen!
Gode og effektive medarbeidersamtaler vil gagne både deg som leder og dine ansatte. Et slikt møte vil sørge for bedre tillit mellom begge parter,...