Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Relaterte innlegg
Hva gjør du som leder med oppfølging av syke medarbeidere?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din Øyvind Johansen Senior forretningsutvikler Å være en leder innebærer å håndtere en rekke...
Møre Trafo standardiserer og effektiviserer ansattreisen
Om Møre Trafo Møre Trafo AS er en ledende norsk produsent og leverandør av transformatorer og nettstasjoner lokalisert i Sykkylven i Møre...
Digitalt HR-system effektiviserer Krogh Optikk
Året etter Ulrica Liljestrand ble ansatt i Krogh Optikk, inngikk 4human og Krogh Optikk en samarbeidsavtale. Året var 2016, og Krogh Optikk ville...