Bærekraftsledelse
Kunders oppmerksomhet på utfordringene innenfor bærekraft øker stadig. Dette fører til at de stiller flere krav innen dette til sine leverandører – og flere bedrifter som ønsker å introdusere et ledelsessystem for bærekraft.
Forurensing dreper millioner av mennesker hvert år, plast oversvømmer havet, dyr utryddes i en rasende fart og regnskogen hogges ned som aldri før. Forbrukere blir eksponert for grusomme historier om arbeidstakere som jobber under helt forferdelige vilkår. Konsumenter blir mer og mer bevisste disse utfordringene. I tillegg er det en rekke frivillige organisasjoner som jobber med å legge et økende press på selskaper om å produsere produkter og tjenester på en bærekraftig måte.
Fordeler med uttalt fokus på bærekraft
Hvordan jobbe med bærekraftsledelse?
Men hva er egentlig et ledelsessystem for bærekraft og hvordan skiller det seg fra eller overlapper med det klassiske ledelsessystemene for kvalitet ISO 9001 eller ISO 14001 som handler om miljøledelse?
Din bedrift kan allerede være sertifisert på en av disse standardene, eller er i prosess med å bli det. Så, hva må da på plass videre for å sikre integrering av bærekraft? Hvordan kan ditt selskap bli mer bærekraftig ved hjelp av ledelsessystemet? Er ISO 26000 (Veiledning om samfunnsansvar) dekkende for dere i forbindelse med å tenke helhetlig rundt bærekraft?
En rekke av standardene innen dette kan også være aktuelle å vurdere:
Det er flere internasjonale standarder og retningslinjer som gir god veiledning til selskaper som ønsker å opptre ansvarlig og bærekraftig, som Global Compact, ILOs kjernekonvensjoner, OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper, FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og ikke minst FNs bærekraftsmål.
En god start i ISO 9001
- Det må ligge en policy til grunn som er forankret i ledelsen og som legger føringer for aktiviteter og tiltak som er integrert i selskapets daglige operasjoner.
- Man må sjekke at man etterlever det man har lovet og at man er i samsvar med lover og krav fra myndigheter, kunder og andre interessenter.
- Risikoer skal identifiseres, og tiltak for å redusere risiko må på plass.
- Selskapet må sette seg relevante og målbare mål og rapportere på fremdrift.
- Ansatte skal ha relevant kompetanse for å utføre sin jobb skikkelig.
- Avvik skal registreres og korrigerende tiltak igangsettes.
- Det er viktig med god dialog med interessentene.
Felles mål i kvalitet og bærekraft
I tillegg handler kvalitetsledelse om å unngå feil og sløsing, som er like relevant om man skal se på det fra et bærekrafts-perspektiv – altså redusere ressursbruk og gjenbruke mest mulig materialer. For eksempel handler bærekraftsmål nummer 12 «Ansvarlig forbruk og produksjon» om å nettopp gjøre mer, med mindre ressurser. Sikkerhet på arbeidsplassen, et sunt og trygt arbeidsmiljø med fornøyde arbeidstakere er like naturlige elementer i kvalitetsledelse som i det er i bærekrafts-målene.
Mange fellesnevnere
Hva er bærekraft for dere?
På samme måte som du som er ISO 9001 sertifisert må tenke «Hva er kvalitet for oss?», må du tenke igjennom «Hva er bærekraft for oss?». Ingen kan jobbe med alt og et viktig prinsipp er å forstå hva som er vesentlig for sitt selskap. Er det produktene vi produserer og/eller måten vi produserer de på som er kjernen i vår påvirkning på omverdenen? Hvilke av FNs bærekraftsmål er aktuelle for vårt selskap? Vil deres fokus ligge på rent vann, fare rundt kjemikalier, behandling av avfall og naturen rundt produksjonslokalene? Er din bransje spesielt utsatt for korrupsjon eller er det risiko for brudd på menneskerettigheter i deres leverandørkjede?
Når man har funnet relevante bærekraftsmål eller fokusområder, kan man sette i gang med å bruke prinsippene i ISO standardene til å bygge en struktur og sette arbeidet med bærekraft i system. Du vet – policy, risikokartlegging, og så videre. Hjulet for kontinuerlig forbedring kan snurres videre med nytt innhold.
Det holder ikke bare med struktur, det må også fylles med de rette elementene. Selv om mange skiller på begrepene samfunnsansvar og bærekraft, vil retningslinjene i ISO 26000 gi god veiledning på en rekke av kjernetemaene til FN bærekraftsmål. Standarden ble utviklet i en arbeidsgruppe med over 500 deltakere fra 100 land, og nær 42 ulike internasjonale organisasjoner, inkludert OECD, WHO, ILO, EU, UN global Compact og GRI. ISO 2600 tilbyr veiledning på:
- Organisasjonsstyring
- Menneskerettigheter
- Arbeidsforhold
- Miljø
- Hederlig virksomhet
- Forbrukerspørsmål
- Lokalsamfunnsengasjement
Nøkkelen til svaret på hvorvidt dette «holder», er det du og din bedrift som sitter på. Det er dere som kjenner deres marked, interessenter og produksjonsmetoder best. Det er dere som må identifisere hva som er materielt for dere når det kommer til bærekraft. Men – dere trenger ikke finne opp hjulet på nytt.
Bruk standardene til navigasjonshjelp
Bærekraft kan fremstå både som en utslitt frase og som noe veldig komplekst. Bruk de internasjonale standardene som finnes der ute som veiledning. Velg hva du vil prioritere. Og integrer det i et robust ledelsessystem som fremmer kontinuerlig læring og forbedring.
Snurr hjulet videre med Plan – Do – Check – Act, og du vil se at ISO standarder er et godt støtteverktøy for å integrere bærekraft i din bedrift.
Karin Gjerde-Meyer
Seniorrådgiver i 4human QM365, med god oversikt over fagområdene bærekraftsledelse og samfunnsansvar.
E-post: [email protected],
tlf. 922 48 808