Ledelsens gjennomgang
Hvorfor Ledelsens gjennomgang?
Ledelsens Gjennomgang brukes oftest på folkemunne, men i ISO standardene kalles dette Ledelsens Gjennomgåelse. Uansett, så er Ledelsens Gjennomgang et møte der ledelsen går igjennom en konsentrert presentasjon av den viktigste informasjonen om styringssystemet med den hensikt å ta videre valg og bestemmelser for videre drift.
Hvordan Ledelsens gjennomgang?
Krav til Input
- Resultater fra internrevisjoner inkl. overholdelse av lover/krav
- Kundeklager og tilbakemeldinger
- Prestasjon/målinger
- Oppnåelse av mål og delmål, forslag til nye/endrede mål
- Prosessytelse (kort beskrivelse pr hovedprosess)
- Produktavvik (fra Better)
- Status for korrigerende og forebyggende tiltak
- Oppfølging av tidligere gjennomganger
- Endringer i virksomheten og omgivelser
- Anbefalte forbedringer
Krav til Output
- Evt. endringer av politikk
- Evt. endringer av mål/delmål
- Evt. produktendringer/forbedring
- Evt. andre endringer av styringssystem
- Ressursbehov (selskapets kompetanse og kapasitetssituasjon)
En god ledelsens gjennomgang krever godt forarbeid: innhenting av informasjon om kvalitet, miljø og HMS arbeidet og sette det opp på en oversiktlig måte for ledelsen. Gjennomføringen må planlegges nøye og resultatene fra gjennomgangene må også registreres og følges opp. I 4human QM365 har vi lang erfaring med å hjelpe kunder å gjennomføre ledelsens gjennomgang. Våre systemer Manage og Better har også gode funksjoner som enkelt samler all nødvendig informasjon til Input og ivaretar oppfølgings punkter fra Ouput. Det finnes flere eksempler på nettet hvordan dette kan gjøres.
Relaterte innlegg
En guide til trender innen kvalitetsstyring for 2025
Oppdag fremtiden for kvalitetsstyring i 2025! Verden endrer seg raskt, og kvalitetsstyring (QMS) må følge med. Nye teknologier som...
10 steg til bedre prosessflyt: En guide for moderne virksomheter
Effektive prosesskart er nøkkelen til et godt prosessstyrt ledelsessystem. Denne guiden gir deg en praktisk og enkel...
Kvalitet og risiko med ISO 9001
I dagens dynamiske næringsliv er kvalitet og risiko to sider av samme sak. Mange bedrifter arbeider allerede målrettet for å oppnå...


