Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Relaterte innlegg
Webinar: Slik lykkes du med kompetanseutvikling i et konsern
Dato: 11.mars 2025Klokkeslett: 10:00-10:45Lokasjon: TeamsStår du overfor utfordringer med å kartlegge og utvikle kompetansen til dine ansatte på...
Fra kaos til kontroll: HR-Master integrasjoner på konsernnivå
For store konserner er det avgjørende å ha et effektivt HR-system som kan integreres sømløst med en rekke fagapplikasjoner med HR-systemet som...
Webinar: Digitalisera kompetensen i ditt företag med ett All-In-One HR-system
Har du kontroll över kompetensen i din verksamhet och vill jobba smartare? Anslut dig till vårt spännande webbinar där vi visar hur du kan...