Hvordan bør en oppfølgingsplan se ut for syke ansatte?
Bloggserie: Slik forenkler og forbedrer du arbeidsdagen din
Øyvind Johansen
1. Identifisering og registrering av sykefravær
2. Første kontakt og bekreftelse
3. Etablere klare kommunikasjonslinjer
4. Tilrettelegging og tilpasning av arbeidet
5. Samle relevant dokumentasjon
6. Samarbeide med andre avdelinger
7. Evaluere og tilpasse planen
Sykdomssituasjoner er unike, og en oppfølgingsplan bør være fleksibel. Evaluer og tilpass planen i tråd med de ansattes behov og endringer i situasjonen.
En velfungerende oppfølgingsplan for sykefravær er nøkkelen til å støtte de sykmeldte ansatte og opprettholde organisasjonens produktivitet. Ved å følge de nevnte trinnene og sørge for at planen er fleksibel og tilpasset individuelle behov, kan du som leder bidra til å skape en støttende arbeidskultur og ivareta både de ansattes og organisasjonens interesser.
Visste du at alle sykemeldinger kan mottas direkte fra NAV/Altinn og rett inn i 4human i sykefraværsoppfølgingsmodulen i HRM. Alle oppfølgingsplaner gjennomføres i systemet, slik at en har oversikt over all dialog i løsningen. Alle oppfølgingsplaner med full historikk kan da sendes til Fastlege og NAV – digitalt.
Last ned guide om 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging, og forstå hvordan du kan håndtere utfordringene som følger med.
Relaterte innlegg
HR-årshjul: Sjekkliste for den årlige HR-syklusen
Å effektivt administrere en moderne HR-avdeling krever grundig planlegging og systematisk tilnærming. Et HR-årshjul fungerer som en veileder for å...
Guide: 7 ting som effektiviserer virksomheten din med sykefraværsoppfølging
Å være en leder innebærer å håndtere en rekke utfordringer, og en av de viktigste er å håndtere syke medarbeidere på en empatisk og samtidig en...
Guide: Slik lykkes du med datadrevet innsikt ved hjelp av HR-analyse – Tips & triks
Vil du optimalisere din HR-hverdag og ta bedre beslutninger basert på data? Last ned vår guide om datadrevet HR-analyse for å oppdage hvordan du kan...