Smart TQM
Smart TQM
Smart TQM er en enkel, men svært effektiv metode, som på en god måte legger til rette for implementering av et ledelsessystem for kvalitet, miljø og/eller HMS.
Hvilke krav dette ledelsessystemet skal dekke er avhengig av hvilke krav som stilles til dere. Det kan være krav til sertifisering i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, andre kunde- eller myndighetskrav. Metoden tilpasses de behovene deres virksomhet har og passer derfor både for små og mellomstore virksomheter. For å få et velfungerende ledelsessystem, er det viktig at det er dere som er drivkraften i denne prosessen.
Hvordan gå frem?
Vi kan også hjelpe dere med en GAP-analyse før implementering av ledelsessystem starter.
Samlingene kan gjennomføres både ute hos kunden, eller på Teams. Når vi er ute hos kunden, er en samling ofte et dagsmøte, mens vi bryter det mer opp på Teams.
Effektiv implementeringsstøtte
Et viktig resultat etter hver samling er en omforent handlingsplan med oppgaver som skal løses frem til neste samling. Handlingsplanen angir oppgavene med ansvarlige og tidsfrister. Tiden mellom samlingene varierer, men vi anbefaler 3-5 uker. Det er viktig at man får tilstrekkelig tid til å gjennomføre handlingsplanen, men at det ikke går så lang tid at man ikke får tilfredsstillende fremdrift. Kunderådgiveren er mellom samlingene tilgjengelig per telefon og e-post om dere har spørsmål og behov for veiledning.
Kundens oppgaver
Det er viktig at dere tar eierskap til prosessen og ledelsessystemet. Det gjøres best ved at dere selv styrer prosjektet, men med god veiledning og støtte. På denne måten får dere et ledelsessystem som er tilpasset deres behov, men at det også dekker de kravene som stilles internt, fra kunder, myndigheter og standarder.
Samlinger og workshops
Samling 1
- Prosesskartlegging
- Etablere struktur og maler
- Fastsette roller, myndighet og ansvar
Samling 2
- Etablere kvalitetspolicy og mål
- Identifisering av aktuelt lovverk
- Etablering av relevant dokumentasjon
- Etablere avviksprosess
Samling 3
- Risikostyring
- Etablere revisjonsprosesser
- Fastsette behov for kompetanse
- Plan for opplæring i ledelsessystem
Sertifisering
- Egen prosess med et sertifiseringsprogram
- Ekstern revisor gjennomfører sertifiseringen