Vi hører ofte om hvor viktig det er med onboarding, prosessen som introduserer og integrerer nye medarbeidere i virksomheten. Men vi burde ikke undervurdere verdien av pre-boarding. Den viktige tiden mellom jobbtilbud og den første arbeidsdagen.
Forberedelse baner veien
Pre-boarding har potensialet til å dempe usikkerheten og spenningen som kan ofte følger med perioden mellom å akseptere jobbtilbudet og oppstart. Ved å tilby relevant informasjon, som bedriftskultur, arbeidsplassens dynamikk, kollegaer og arbeidsoppgaver, kan nye medarbeidere føle seg mer forberedt og trygge på hva fremtiden har i vente. Ikke bare kan dette senke stressnivået, men også øke motivasjonen til den nye ansatte.
Pre-boarding skaper trygghet
Pre-boarding spiller en stor rolle i å danne første inntrykk av selskapet og kulturen. En grundig pre-boarding-prosess sender signaler til de nye medarbeiderne om at de allerede er verdifulle for organisasjonen før de faktisk begynner å jobbe. Det bygger tillit og engasjement, som i sin tur har positiv virkning på arbeidsmiljøet og bedriftskulturen, og samtidig kan redusere turnover.
Klar for første arbeidsdag
Pre-boarding har kraften til å ruste nye medarbeidere for oppgavene som venter, og dermed booste produktiviteten fra dag én. Ved å få relevant opplæring og nødvendig informasjon på forhånd, kan nyansatte starte arbeidet umiddelbart, uten å måtte bruke verdifull tid på å bli kjent med rutiner og systemer.
Utgjør en forskjell
Pre-boarding er et viktig trinn i rekrutteringsprosessen – det er en mulighet for selskaper å skille seg ut og vise at de tar ansvar for en vellykket start for sine nye ansatte. Gjennom en positiv pre-boarding-opplevelse kan selskaper tiltrekke seg de beste talentene og samtidig redusere rekrutteringskostnader og tid.
Nøkkelen til å bygge en sterk merkevare som arbeidsgiver
Pre-boarding er også en kritisk del av arbeidet med å bygge en sterk EB (emplyer branding) merkevare. Gjennom en velstrukturert pre-boarding-opplevelse kan selskapet utvikle et rykte som en attraktiv arbeidsgiver blant kandidater og andre interessenter. Dette kan igjen påvirke rekrutteringsprosessen positivt og styrke selskapets omdømme.