Nyheter TQM 2025

Dette er nytt i 4human TQM 2025
Vi har gleden av å presentere en rekke spennende nyheter og forbedringer i 4human TQM! Denne oppdateringen byr på alt fra økt sikkerhet med tofaktorautentisering, til ny og fleksibel listefunksjonalitet og smartere integrasjoner. I tillegg har vi gjort flere etterspurte forbedringer i dokumenthåndtering, hendelsesregistrering og risikovurdering – samt rettet opp i noen småfeil som har sneket seg inn. Les videre for å få oversikt over alt det nye og nyttige!
Tofaktorautentisering (MFA)
Sikkerheten får et løft! Nå kan du som bruker aktivere tofaktorautentisering (MFA) når du logger inn med standard påloggingsmetode i TQM. Dette gir et ekstra lag med beskyttelse for din konto. Aktiveringen gjøres enkelt via Min profil.
Administratorer har også fått mulighet til å fjerne MFA-koblingen for brukere ved å gå til passord-arkfanen i brukerprofilen.

Listefunksjonalitet i TQM
Endelig er den her! Nå kan du bygge og administrere tilpassede lister i TQM. Dette gir deg muligheten til å opprette egne registre – for eksempel over kunder, leverandører eller produkter – som kan brukes på tvers av moduler.
I første omgang er funksjonaliteten tilgjengelig i avviksmodulen, hvor du kan koble et avvik direkte til en kunde, leverandør eller et produkt. Dette gir bedre oversikt og mer presis oppfølging.
Med den nye listefunksjonalitet i TQM kan du nå knytte hendelser direkte til kundenavn – og det gir deg en rekke fordeler:
- Målrettet oppfølging: Følg opp avvik og hendelser raskt og presist, med full oversikt over hvilken kunde det gjelder.
- Bedre innsikt: Identifiser mønstre og trender i kundedata – og bruk innsikten til å forbedre kvalitet og kundetilfredshet.
- Effektiv samhandling: Gi hele organisasjonen tilgang til samme informasjon – og sørg for at alle jobber mot felles mål.
- Sterkere relasjoner: Vis kundene at du tar deres tilbakemeldinger på alvor, og bygg tillit gjennom dokumentert oppfølging.
Dette er ikke bare en ny funksjon – det er et kraftig verktøy for å styrke både kvalitet, kundeservice og beslutningsgrunnlag.

Integrasjoner – smartere brukeroppdatering
I integrasjonen for brukeroppdatering gjennom Entra ID (Azure) er det som alternativ til Department lagt til valg for å benytte Office location som grunnlag for knytning mot Sted i TQM.
Det er også gjort andre forbedringer i angivelse av stedsinformasjon i brukeroppdateringsfunksjonalitet.
Dokumenter – bedre søk og visning i TQM
I søkebildet for dokumenter finner du nå Revisjonsansvarlig som nytt søkeparameter.
Hendelser – mer kontroll og bedre oversikt
Saksgang logg: Ikonet for saksgang logg er nå harmonisert og vises likt både i hendelseslister og ved visning av enkelthendelser.
- Risikovurdering: Du kan nå velge å skjule reell konsekvens ved vurdering av hendelser. Dette aktiveres via:
- Administrasjonsmodulen → Hendelse → Innstillinger → Registrering.
- Når aktivert, vises kun Sannsynlighet og Potensiell konsekvens i risikomålingen.
Feilrettinger og forbedringer
Sjekklister:
- Løst problem med åpning av sjekklister fra favorittsøk i Min oversikt.
- Felt for godkjenning i sjekklistesvar vises nå korrekt.
Dokumenter:
- Revisjonsansvarlig arves nå riktig i synkroniserte områder.
- Ingress-ikonet vises nå også for brukere med lesetilgang.
Relaterte innlegg
QMS-ordliste
Her er begreper og forkortelser du bør kjenne til dersom du jobber med kvalitetssystemer (QMS) – enten du er ny i rollen eller...
Et årshjul for et levende kvalitetssystem
Denne sjekklisten er laget for å hjelpe deg med å gjøre kvalitetssystemet til en integrert del av hverdagen. Ved å bruke et...
11 steg som hjelper deg å velge riktig kvalitetssystem
Å investere i et kvalitetssystem kan fort bli en omfattende prosess. Se for deg for eksempel at du kjøper deg din drømmebolig....